Ik geef direct eerlijk toe dat ik volledig de werkwijze van Aramik Garabidian volg als het gaat om LinkedIn. Er zijn inmiddels vele LinkedIn Experts, maar zijn werkwijze past het beste bij mij. Iedereen die meer over LinkedIn wilt weten verwijs ik naar zijn waardevolle webinars. Als ik andere ondernemers vertel, dat ik dagelijks aanwezig ben op LinkedIn en daadwerkelijk een fan ben, krijg ik standaard de vraag: haal je veel leads uit LinkedIn?

Dagelijks inspireer ik jou met mijn ochtend posts en geef ik je zoveel mogelijk waarde in mijn blogs en video’s. Ik wil mezelf positioneren als de Expert en jou helpen met hetgeen waar jij het allermeeste tegen aanloopt. What You See Is What You Get als het om mij gaat. Ik ga niet voor kortstondige contacten, maar investeer in langdurige relaties en ik kwalificeer iedereen die bij mij ‘aanklopt’, omdat ik enorm geloof in werken met de Ideale Klant. Het probleem van mijn Ideale Klant kan ik namelijk het beste oplossen.

Mij de vraag stellen of ik veel leads haal uit LinkedIn komt op hetzelfde neer als je me vraagt over de hoeveelheid leads uit netwerkbijeenkomsten. Voor mij is LinkedIn namelijk niet anders, dan wanneer je me tegenkomt op een netwerkbijeenkomst. En jammer genoeg zijn er nog steeds vele ondernemers die vooral druk zijn om zichzelf te promoten, waardoor zij geen oog hebben voor het probleem van degene tegenover hem. Vaak begrijp ik de helft niet van die waterval, wat weer vergelijkbaar is met heel veel profielen hier op LinkedIn. Gaat het nu om jou of om jouw klant?

Winston Scholsberg: “Vanaf het moment dat je gaat praten, dan gaat het niet meer om jou!”

7 Tips om meer “leads” uit LinkedIn te halen:

1) door te GEVEN!Inspiratie, kennis, jezelf, gratis weggevers. Ik kom niet halen op LinkedIn; ik kom geven. En echt, het wordt gewaardeerd!

2) door jouw netwerk aandacht te geven. Ga het gesprek eens persoonlijk aan. Vraag een ander hoe jij hem kan helpen om hem/business succesvoller te maken. En nee, niet iedereen verwacht deze vraag of zit hier op te wachten, maar richt je op de mensen die jouw hulp WEL willen en een leuke reactie teruggeven.

3) Mensen bezoeken jouw profielen daar hebben ze een reden voor. Wellicht was het alleen je foto, maar dan nog! Een suspect is ineens een prospect geworden, mits je deze persoon aandacht geeft! Ga een gesprek aan en begroet ze door ze te laten weten hoe leuk je het vindt dat ze jouw profiel bezocht hebben. En stel altijd de vraag waar je ze mee kan helpen.

4) Zoek ondernemers die “hetzelfde”doen als jij. Reageer op hun berichten en ontmoet steeds meer mensen. Sta open voor samenwerkingen en aanvullingen op jouw diensten. Toevallig kreeg ik afgelopen vrijdag nog een super leuk telefoontje van een onderneemster die zag dat wij elkaar heel goed kunnen aanvullen.

5) Ga gericht zoeken naar je doelgroepen nodig ze uit met een PERSOONLIJK bericht. Elke dag nodig je 5 mensen uit, zodat je netwerk wekelijks groeit met ondernemers die jij wilt aantrekken.

6) Check je profielomschrijving. Voor wie heb je deze geschreven? Voor je doelgroep of voor jezelf? Herkent jouw doelgroep zich in jouw tekst en begrijpt deze ook wat je doet? Hou het zo helder mogelijk welk probleem jij oplost voor jouw klant.

7) Zorg voor een duidelijke en recente foto! Laat de foto ook daadwerkelijk uitstralen wie jij bent. Straal kracht, positiviteit uit door een mooie glimlach.

Kort samengevat:

  1. Kom niet halen, maar geven
  2. Geef aandacht en wees persoonlijk
  3. Profielbezoekers zijn prospects
  4. Zoek gelijkgestemden
  5. Nodig je doelgroep uit in jouw netwerk
  6. Schrijf een duidelijk profiel
  7. Zorg voor een duidelijke en recente foto

Ik begrijp best als dit een hele andere manier is van “verkopen” dan wat je gewend bent. Het is lange tijd ‘normaal’ geweest om jezelf te promoten, maar eerlijk is eerlijk tegenwoordig willen we allemaal gehoord worden.

Ga jezelf niet meer verkopen, maar GA JEZELF ZIJN! Trek de ideale klanten aan die jij kunt helpen. En laat dat nu net MIJN passie zijn om je daarbij te helpen!!